تعیین جنسیت قبل از بارداری

راهکارهای تعیین جنسیت قبل از بارداری

چگونه جنسیت فرزندمان را خودمان انتخاب کنیم ؟

دختر میخواهید یا پسر؟
 

چگونه بر اساس انتخاب آگاهانه دختردار شویم یا پسر؟

در بیشتر خانواده هایی که تازه تشکیل زندگی داده اند بین زن و مرد بر سر جنس فرزند اختلاف نظر وجود دارد؛ عده ای طرفدار دختر و عده ای دوستدار پسر هستند شاید هم برای بعضی اشخاص چندان تفاوتی نداشته باشد چون هنوز صاحب فرزندی نیستند !
در قدیم چون به نیروی کار مرد بیشتر از زن نیاز بود، اگر خانوادهای صاحب فرزند پسر نبود برای رسیدن به این نعمت شاید تعداد افراد خانواده به بالاتر از هشت تا هم می رسید تا سرانجام یکی از آنها پسر شود.

به همین دلیل آمار فرزندان یک خانواده بسیار بالا می رفت، همچنین خیلی از خانواده ها به خاطر این موضوع دچار فروپاشی می شدند و این به عنوان یک معضل، خیلی از خانواده ها را رنج می داد.

اما امروزه با استفاده از دانش پزشکی، بیولوژی و علم تغذیه، شما میتوانید جنسیت فرزندتان را خودتان انتخاب کنید. لذا سعی بر این داریم که انواع راهکارها و روش های انتخاب جنسیت قبل از لقاح را به شما آموزش بدهیم، پس مقاله را تا انتها بخوانید !

انواع راهکارهای انتخاب جنسیت قبل از لقاح و تشکیل نطفه

امروزه با استفاده از علم روز، می توانید با درجه اطمینان بالایی به پسردار شدن یا دختر دار شدن خودتان، حتی قبل از عمل لقاح و آمیزش پی ببرید، برای این کار کافی است که یکی از راههای زیر را انتخاب کنید.

- روش تغدیه ای

 - روش زمان بندی مقاربت ( تعیین زمان تخمک گذاری)

 - روش شستشوی مهبلی ( واژن)

 - روش زمان بندی ماهیانه  مقاربت

  - روش تعیین میزان اسپرم

- روش نشاندار کردن لیزری گامت ها

- روش PGD – IVF

مکانیسم دختر شدن یا پسر شدن نطفه چیست ؟

قبل از توضیح روش های نام برده شده، ابتدا جا دارد  به اختصار با فرآیند لقاح آشنا شوید:
اندام جنسی مردانه اسپرم و اندام جنسی زنانه تخمک تولید میک ند، مرد اسپرم تولید شده در بیضه ها را توسط مایع منی به مهبل زن وارد می کند، این اسپرم های تولید شده بعد از انزال در مهبل زن باقی می مانند و تعدادی از آنها موفق می شوند از مجرای دهانه رحم که در داخل مهبل زن قرار دارد، عبور کنند.

رحم که اندام تولید مثلی زن است، یک اندام گلابی شکل است که انتهای گلابی شکل آن رو به پایین است.

اسپرم پس از وارد شدن به رحم زن، در طول آن حرکت می کند و بالا می رود، اگر در این هنگام تخمکی در رحم زن موجود باشد، عمل لقاح از بهم پیوستن دو گامت تکمیل و جنین تشکیل میشود. این جنین اگر که در داخل رحم مادر لانه گزینی کند، سبب بارداری مادر و تولد نوزاد خواهد شد و اگر نتواند لانه گزینی نکند از بدن دفع می شود.

در واقع تمام روش های توصیه شده برای تعیین جنسیت جنین، پیش از وقوع حاملگی موثرند. حتی چند ثانیه پس از لقاح، دیگر نمی توان جنسیت جنین را تغییر داد، زیرا بلافاصله پس از ورود اولین اسپرم به تخمك، غشایی محكم در اطراف آن ایجاد می شود كه اجازه ورود اسپرم دیگری را نمی دهد.

اسپرم ها، ویژگی های متفاوت دارند

یكی از مهمترین مسائلی كه سبب تعیین جنسیت جنین می شود، ویژگی های

متفاوت اسپرم هاست. به عبارت دیگر، اسپرم های حاوی x (مولد دختر) از نظر سرعت حركت، محیط مناسب زندگی و طول عمر و ..... با اسپرم   های مولد پسر متفاوت هستند.این تفاوت ها در كنار تفاوت هایی كه در غشای تخمك، شرایط محیطی رحم و بسیاری از عوامل شناخته شده و ناشناخته ی دیگر وجود دارد، جنسیت جنین را رقم میزند.

محققان دریافته اند اسپرم های حاویX ، از اسپرم های Y كمی بزرگترند. بنابراین اسپرم های X به سبب حجیم بودن، حركت كندتری دارند. اما از سویی دیگر میزان PH محیط داخلی رحم كه به طور طبیعی كمی حالت اسیدی دارد، نیز بر طول عمر اسپرم ها تاثیر می گذارد. اسپرم های Y در محیط رحم دوام كمتری دارند. ولی اسپرم های مولد دختر در محیط اسیدی طول عمر بیشتری دارند.

 

بنابراین گامت های موجود در اسپرم مرد هستند که در هنگام لقاح تعیین می کنند فرزند پسر یا دختر باشد و این بستگی دارد که کدام نوع  اسپرم زودتر به تخمک برسد و با آن ترکیب شود.

عواملی که در تعیین  جنسیت جنین موثرند شامل: محیط اسیدی داخل رحم زن، نوع تغذیه و سلامت روانی و روحی و همچنین  زمان  مقاربت است.

تاثیر عوامل خارجی بر تعیین جنسیت جنین:

افسردگی، فشارهای عصبی، استرس، هوای گرم و آلوده، مصرف دخانیات، شرایط محیطی نامساعد، نیز امکان دختر شدن جنین را بیشتر می کند.

نقش زمان تخمكگذاری مادر و وقوع عمل لقاح در تعیین جنسیت جنین:

ویژگی های متفاوت اسپرمها برای ادامه حیات سبب شده است، برخی دانشمندان علوم پزشکی و فیزیولوژی با تكیه بر تجربیات علمی خود، توصیه هایی برای پسردار یا دختردار شدن ارائه دهند. آنان دریافته اند؛ زمان تخمكگذاری مادر و وقوع عمل لقاح، نقش مهمی را در تعیین جنسیت فرزند ایفا می كند. این روش بر پایه تخمین زمان تخمكگذاری مادر بنا شده است. یعنی اگر لقاح در فاصله كمتر از 12 ساعت از زمان تخمكگذاری به وقوع بپیوندد، احتمال پسردار شدن بیشتر است. اما به سبب دوام كمتر اسپرم های Y اگر لقاح پس از یك روز از تخمكگذاری مادر صورت گیرد، احتمال دختردار شدن را بیشتر خواهد كرد. لذا آنچه اهمیت دارد، دانستن زمان تخمكگذاری است كه كار ساده ای نیست.

تعیین زمان تخمكگذاری:

از نظر بیولوژی، زمان تخمكگذاری هر زنی به ویژگی های ژنتیكی و اكتسابی وی بستگی دارد و اگر چه طبق یك اصل كلی فیزیولوژیك، تخمكگذاری در نیمه سیكل قاعدگی (تقریبا 13 تا 15 روز پس از اولین روز قاعدگی آخر) رخ می دهد، اما زمان دقیق آن مشخص نیست و تنها با کنترل دقیق توسط دستگاه اولترا سوند قابل تشخیص است.

ولی یک راهکار ساده ای هم وجود دارد، هنگام تخمكگذاری، دمای بدن زن کمی بالا می رود و با استفاده از این موضوع، می توان زمان آن را تخمین زد. برای این كار زن باید هر روز دمای بدن خود را اندازه بگیرد و آن را یادداشت كند. روزی كه دمای بدنش، نیم تا یك درجه زیاد شود، روز تخمكگذاری است. با این همه نمیتوان خطاهای دید فرد و خطای ابزار سنجش دما را در این روش نادیده گرفت.


پس تا اینجا می بینیم که پسر یا دختر شدن فرزند بستگی به مرد دارد نه زن و این مرد است که با دو نوع گامت خودش مشخص می کند که جنین پسر باشد یا دختر، در شرایط ایده آل شانس پسر یا دختر شدن جنین برابر یعنی 50 – 50 است و بستگی به این دارد که در موقع لقاح کدام اسپرم، خودش را زودتر به تخمک برساند تا آن را بارور سازد.

تاثیر عوامل محیطی:

در زندگی طبیعی شرایط ایده آل کمتر اتفاق می افتد و عوامل محیطی بسیاری بر شانس لقاح هریک از اسپرم های X دار یا Y دار تاثیر خواهند گذاشت.
عوامل محیطی همچون تغذیه مادر، میزان سلامت روحی روانی او، زمان مقاربت، میزان اسیدیته مهبل مادر در هنگام مقاربت، عوامل اجتماعی و … همه و همه می توانند در پسر یا دختر دار شدن زن تاثیر بگذارند.

شایان ذکر است که بر طبق مطالعه ای که نتایج آن در نشریه آکادمی ملی علوم آمریکا چاپ شده است ، زنان باردار در دوره هایی که با اضطراب شدید مواجه هستند، ممکن است به طور ناخواسته به نوعی درگی انتخاب جنس فرزند شوند.

 به طورمعمول، به ازای تولد هر یکصد دختر در حدود 104 پسر متولد می شوند. نظریه های علمی می گوید که به لحاظ تکاملی مزیت داشتن دختر این است که در دوران های سخت دخترها ژن پدر و مادر را بهتر منتقل می کنند.
همچنین بنا به گزارش پایگاه اینترنتی دکتر ساره جونز از دانشگاه کنت انگلیس که به تحقیقی پیرامون نقش عوامل محیطی در جنسیت فرزندان پرداخته است، اعلام داشته که زنان ناراضی و بسیار شکایت کننده اغلب دختر می زایند.

مشاوران تغذیه و بهداشت عمومی بر این باورند که؛ در طول تاریخ، در دوره هایی زاد و ولد دختر زیاد بوده است و در دوره هایی نیز زاد و ولد پسر و این به مسائل مختلف زیست محیطی برمی گردد. در واقع بدن انسان از تغییرات فیزیولوژیکی و مزاجی بیرون بسیار تاثیر می گیرد و به همین دلیل تولد پسران در دوره های پس از جنگ و در هنگام صلح، افزایش می یابد. براساس مطالعات آنان مشاهده شده است که  نژاد سیاه، بچه دار شدن در سن بالای 30 سالگی، تفاوت سنی زیاد بین زن و مرد، آب و هوای گرم، استرس و افسردگی زنان، آلوده کننده های محیطی و مصرف سیگار احتمال دختر دار شدن را بیشترمی کند. با این حال در شرایط عادی به ازای هر 100 دختر 104 پسر متولد می شود که این نشان دهنده تعادل در چرخه طبیعت است.
شرح دقیق روش های تعیین جنسیت جنین پیش از لقاح:

در ابتدا لازم است بدانید این روش ها به دو دسته تقسیم بندی می شوند، دسته اول روش هایی هستند که با تغییر شرایط محیطی بدن مادر، امکان پسر یا دختر دار شدن او را افزایش می دهند و دسته دوم روش های طبی هستنند که به وسیله ی متخصصان در آزمایشگاه ها و مراکز درمان ناباروری و ژنتیک انجام می گیرند.

در روش های دسته اول نیاز شما به مراجعه به پزشک کمتر است و خودتان می توانید دستورالعمل ها را اجرا کنید، اما در روش های دسته دوم، باید حتما تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید. اما با این حال مزیت روش های دسته دوم همچون روشهای PGD، لقاح مصنوعی IVF و نشاندار کردن لیزری این است که درصد ضریب اطمینان این روش ها 100درصد است، اما روش های دسته اول در بهترین حالت چیزی در حدود 80درصد ضریب اطمینان دارند.

در اینجا هر دو روش را برای شما توضیح می دهم و انتخاب را به خودتان واگذار می کنم !

1- روش تغذیه ای

زمان شروع برنامه غذایی

برای شروع رژیم، حداقل دو پریود ماهانه قبل از تاریخ پیش بینی شده برای بارداری، مورد نیاز است، یعنی حداقل 2 ماه قبل از بارداری .

رژیم باید تا زمانی که بارداری با انجام تست های آزمایشگاهی و دقیقً مشخص شود، ادامه داشته باشد.

اجرای این رژیم های غذایی در چه مواردی ممنوع است؟

ابتدا باید مطمئن شوید که ممنوعیتی برای اجرای رژیم نداشته باشید.

مثلاً رعایت رژیم غذایی برای پسردار شدن در موارد: فشار خون بالا، ناراحتی های قلبی و نارسایی های کلیوی ممنوع است.

رعایت رژیم غذایی برای دختردار شدن در موارد: اختلالات عصبی، بالا بودن

 کلسیم خون و نارسایی های کلیوی ممنوع است
پیروی از رژیم غذایی مخصوص برای به دست آوردن فرزند پسر یا دختر از زمان های قدیم معمول بود، ولی از آنجا که مکانیسم و نحوه اثر این روش ناشناخته بود، رژیم های غذایی، متفاوت و گاه متناقض به کار گرفته می شد.

در انسان اگر چه نحوی رژیم غذایی و استفاده از رژیم مناسب شناخته نشده ولی حدس زده می شود که ممکن است به علت تغییر متابولیسم تخمک و بخصوص یون های سطح خارجی آن در صورتی که تخمک یون مناسب را داشته باشد، بتواند اسپرماتوزوئید حامل کروموزوم جنسی y یعنی پسر یا x یعنی دختر را به طرف خود جلب کند.

نتایجی که از به کار بردن این روش گزارش شده، یکنواخت نیست و بعضی از مراکزتا ۸۰ درصد موفقیت گزارش داده اند.

 

توجه:
روش استفاده از رژیم غذایی استاندارد خاصی ندارد و تا حدود زیادی با مواد غذایی معمول در هر کشور ارتباط دارد. ولی نتایج به دست آمده از این تحقیقات، یکنواخت بوده و هدف از آن تغییر تعادل بین یون های منیزیم، سدیم، پتاسیم و کلسیم است. در این روش آنچه اهمیت دارد نسبت این مواد به یکدیگر و نه مقدار مطلق آنهاست. بنابراین، رژیم غذایی باید به نحوی انتخاب شود که نه تنها باعث بالا رفتن ماده معدنی مورد نظر نشود بلکه مقدار املاحی را که باعث جلب اسپرماتوزوئید جنسیت مخالف جنین مورد نظر می شود در خون کاهش دهد. بنابراین تاکید می کنم، در این روش حتما باید با مشاوره تغذیه مشورت کنید.
در این روش برای رسیدن به جنین پسر، بالا بودن نسبت سدیم و پتاسیم و کم بودن کلسیم و منیزیوم، لایه خارجی تخمک را به نحوی تغییر می دهد که اسپرماتوزوئیدهای حامل جنسیت پسر به طرف آن جذب می شوند و به عکس برای جذب اسپرماتوزوئید جنسیت دختر به وسیله تخمک، لازم است میزان کلسیم و منیزیوم خون افزایش یافته و میزان پتاسیم و سدیم خون کاهش یابد.

در یک مطالعه دقیق که روی ۴۷ نفر زنی که از این رژیم برای به دست آوردن جنسیت مورد نظر استفاده کردند ۴۰ نفر توانستند فرزند پسر به دنیا آورند.رعایت رژیم  غذایی به مدت سه ماه  کافی بوده و به خصوص در ماهی که لقاح صورت می گیرد باید به خوبی رعایت شود.

رعایت رژیم غذایی برای زن و مرد ضرورت دارد؟
این روش فقط لازم است توسط زن اجرا شود زیرا تغییرات یونی تخمک است که اسپرماتوزوئید موردنظر را انتخاب می کند.
استفاده از رژیم با به کاربردن یک دستور آشپزی صورت نمی گیرد بلکه یک نسخه پزشکی محاسبه شده می تواند موثر باشد.
استفاده درازمدت از این رژیم پزشکی اثر سوء بر سلامت مادر و بچه نیز به جای نمی گذارد.

به طور مثال: سدیم علاوه بر نمک طعام، در غذاهای دریایی، گوشت، تخم مرغ، شیر، جگر گوساله، هویج، اسفناج وجود دارد و مقدار مصرف روزانه آن معادل ۵/۰ گرم است درصورتی که رژیم های غذایی معمولا تا ۴ برابر این مقدار را به بدن می رسانند. منابع غذایی حاوی پتاسیم در فرآورده هایی مثل: گوشت، غلات، میوه ها و سبزی ها وجود دارد.
مقدار نیاز روزانه به پتاسیم یک میلی گرم است اما در رژیم های غذایی معمولا تا ۱۵ برابر این مقدار پتاسیم وجود دارد. کلسیم که مقدار احتیاج روزانه آن در بدن ۸۰۰ میلی گرم در روز است، در فرآورده هایی مثل شیرکاکائو، ماست، بستنی، شلغم، بادام و ساردین وجود دارد. منابع غذایی حاوی منیزیم نیز شامل: قهوه، کاکائو، غلات، سبزی ها، مخمر آبجو، سویا، چغندر، گردو، جوانه گندم است.

برخی تحقیقات موفقیت ۸۵ درصدی را با روش تغذیه ای گزارش کرده اند که برای چنین روش ساده، ارزان و بدون ضرری نتیجه بسیار خوبی محسوب می شود. یکی از تغییرات دیگری که در زمان تخمک گذاری صورت می گیرد، اضافه شدن مقدار گلوکز در ترشحات مخاطی دهانه رحم در موقع تخمک گذاری است. بالارفتن مقدار گلوکز در ترشحات دهانه رحم به جذب اسپرماتوزوئیدها کمک می کند و از آنجا که اسپرماتوزوئید پسر از قدرت تحرک بیشتری برخوردار است. مناسب بودن ترشحات دهانه رحم بیشتر به نفع اسپرماتوزوئید پسر است.
از روش تصحیح رژیم غذایی گاه در مراکز انتخاب جنسیت در کشورهای انگلستان، فرانسه، کانادا همراه با روش جدا کردن اسپرماتوزوئیدها استفاده می شود ولی در آمریکا کمتر از این روش استفاده می شود.

 

استفاده از میوه در روزهای تخمک گذاری احتمال جنین پسر را افزایش می دهد!

استفاده از میوه های شیرین محتوی گلوکز در روزهای تخمک گذاری، محیط را برای جلب اسپرماتوزوئید y مناسب تر می کند زیرا قند خون به سرعت بالا می رود. این غذاها شامل؛ گلوکز، ساکاروز، شربت ذرت، عسل، آب نبات، غلات صبحانه شیرین شده، هویج، بیسکوئیت، سیب زمینی پخته، کشمش، نان گندم سفید، نوشابه های دارای شکر و یا  گلوکز است.

چه غذاهایی برای تشکیل جنین پسرمناسب است؟

غذاهایی که بیشتر برای لقاح پسر مناسب است عبارت از: کلیه غذاهای شور، موز،  زردآلو، گرمک، طالبی،انگور، هلو، باقلای خشک، انجیر، پرتقال، گریپ فورت، آل، توت فرنگی، گلابی، تره و شاهی، زیتون، گوجه فرنگی، قارچ، حبوبات، سیب، خرما،هویج، سیب زمینی، جگر، گوشت و تخم مرغ ودانه های روغنی.همراه با حذف شیر و لبنیات از رژیم غذایی.

غذاهایی که برای تشکیل نطفه دختر مناسب است!

 

غذاهایی که برای دختر مناسب است، عبارتند: ازقهوه؛ شیر و فرآورده های آن، بیسکوییت میگو، ماهی ساردین، خاویار، بادام، کاکائو و جوانه گندم  سبزیجات تازه مثل: کرفس پیاز اسفناج و کلم، کدو، فلفل سبز،و بادمجان، ذرت، لوبیای سبز، شغلم، غذاهای شیرین همراه با حذف نمک از غذا.

نقش تغذیه بر تعیین جنسیت بر اساس مطالعات:

همچنین جالب است بدانید، مطالعاتی که در انگلیس انجام شده است، نشان می دهد رژیم غذایی کم انرژی که حداقل کالری، مواد معدنی و مواد مغذی را داشته باشد، با احتمال بیشتری به تولد نوزاد دختر منجر می شود.

فیونا ماتیوز از دانشگاه اکستر در انگلیس و همکارانش می خواستند که دریابند که آیا رژیم غذایی زن تاثیری در جنسیت فرزند او خواهد داشت یا نه.

این پژوهشگران از 740 زن که برای اولین بار باردار شده بودند و از جنسیت جنین خود آگاه نبودند، خواستند تا اطلاعات مشروحی در مورد عادات غذاخوردن خود پیش از باردارشدن ارائه کنند. این زنان بر حسب میزان کالری دریافتی در حول و حوش زمان لقاح به سه گروه تقسیم شدند.

56 درصد گروهی که بیشترین میزان دریافت کالری را داشتند، نوزاد پسر داشتند، در حالیکه در گروهی که کمترین میزان مصرف غذا را داشتند، این میزان 45 درصد بود.
گروهی که بیشتر نوزاد پسر به دنیا آورده بودند، علاوه بر میزان بیشتر کالری دریافتی، با احتمال بیشتری طیف وسیعتری از مواد مغذی از جمله پتاسیم، کلسیم و ویتامینهای C، E و B12 دریافت کرده بودند.

نسبت نوزاد پسر، همچنین برای زنانی که روزانه دست کم یک ظرف غلات صبحانه می خوردند، در مقایسه با افرادی که یک ظرف یا کمتر از آنها در هفته میخوردند، به شدت افزایش یافت.

پژوهش های قبلی نشان داده است که به رغم همه گیری فزاینده چاقی، میزان میانگین دریافت کالری در اقتصادهای پیشرفته کاهش پیدا کرده است. شمار بزرگسالانی که صبحانه نمی خورند نیز به میزان قابلتوجهی افزایش یافته است.

یافته های این پژوهشگران، بیانگر این امر است که چرا در کشورهای پیشرفته که زنان جوانان به رژیم های کم کالری روی آورده اند، جمعیت پسران در حال کاهش است. در واقع یافته های این بررسی به یک “مکانیسم طبیعی” برای انتخاب جنسیت اشاره می کند. رابطه میان رژیم غذایی غنی و کودکان مذکر ممکن است توضیحی تکاملی داشته باشد.
در واقع اگر مادر منابع فراوانی در اختیار داشته باشد، احتمال تشکیل فرزند پسر بیشتر است.

پژوهش ها در مورد “لقاح آزمایشگاهی”(IVF) نشان دهنده آن بوده است که میزان های بالاتر گلوکز یا قند، رشد و نموی رویان های مذکر را تحریک می کند، در حالیکه باعث مهار رشد رویان های مونث می شود.

در صورت انتخاب روش لقاح آزمایشگاهی برای تعیین جنسیت باید به چه نکاتی توجه کرد؟

اگر از روش لقاح آزمایشگاهی برای تعیین جنسیت فرزندتان قبل از بارداری استفاده کنید، حتما نکات زیرا به خاطر بسپارید :

- حتما با یک متخصص زنان زایمان یا حداقل پزشک عمومی تماس بگیرید تا یک بررسی و کنترل  کامل از نظر جسمی انجام دهد و از نظردندانپزشکی و بیماری هایی مانند: سرخجه، دیابت، بیماری های ارثی و ژنتیکی وسلامتی شما تایدد شود، زیرا در صورت داشتن این بیماری ها هم ممکن است رژیم غذایی تاثیر منفی بر روی بدن شما بگذارد و اگر هم تاثر نگذارد، ممکن است این بیماری ها برروی جنین و نوزاد آینده شما تاثیر منفی بگذارند، پس حتما با پزشکتان مشورت کنید و اورا از تصمیم خود برای بارداری آگاه سازید تا در صورت صلاحدید او، داروهای مصرفی نامناسب را قطع کند و یا داروی دیگری را جایگزین آن سازد.

- از زمانی که تصمیم می گیرید صاحب فرزند شوید، عادت های خوب را تجربه کرده و عادت های بد را رها کنید. سلامت همسر شما نیز در این چند ماه قبل از حاملگی خیلی مهم است . چون حدود 70 روز طول می کشد تا اسپرم مرد به رشد کامل برسد.
-  در این دوران بیشتر مواظب سلامت خود باشید و از انجام رفتارهای پرخطر و تماس با محیط هایی که احتمال بیماری شما را افزایش می دهند خود داری کنید، مثلا :چنانچه در منزل گربه دارید و می خواهید جای آن را تمیز کنید یا باغبانی کنید. از دستکش استفاده کنید تا احتمال بروز بیماری توکسوپلاسموزیس که در رشد جنین تاثیر می گذارد، کاهش یابد.
-  برایانتخاب یک رژیم غذایی مناسب و مطلوب حتما با یک متخصص تغذیه تماس بگیرید و قصد خود را برای بارداری با ایشان در میان بگذارید و بر مبنای جنس مورد نظر خود با او مشورت کنید.

2- روش زمان بندی مقاربت ( تعیین زمان تخمک گذاری)

برای استفاده از روش زمان بندی کافی است، به خصوصیات تخمک (X) و دو نوع اسپرم حاوی کروموزومهای X و Y نگاهی بیندازیم.

می دانیم که خانم ها هر ماه در اواسط سیکل یا دوره قاعدگی خود یک یا چند تخمک تولید می کنند که از نظر جنسی فقط X  هستند و در مقابل آقایان دارای دو نوع اسپرم X و Y هستند. در واقع این مرد است که جنسیت سلول تخم را تعیین می کند به شکلی که اگر تخمک X با اسپرم X لقاح یابد سلول تخم مونث شده و اگر تخمک X  با اسپرم Y لقاح یابد سلول تخم مذکر می شود.تخمک یک سلول درشت است که حدود ۰.۱ میلی متر قطر دارد و با چشم غیر مسلح هم قابل مشاهده است .حرکت آن بسیار کم بوده و در حدود ۷۲ ساعت می تواند در شرایط رحم زنده بماند. اسپرم X دارای سر بیضی بوده درشت تر و سنگین تر و حرکت  ان نسبت به اسپرم   Y کمتر و طول عمر آن بیشتر است. اسپرمY کوچکتر و با سرعت بیشتری حرکت می کند و دارای دم بلندتری است که سر آن نیز گرد است ولی طول عمر آن کوتاه تر و بسیار کم جان تر و ضعیفتر است. در واقع تفاوت این دو نوع اسپرم است که پایه و اساس انتخاب جنسیت را تشکیل می دهد و تمام روش های انتخاب جنسیت در دنیا مبتنی بر این تفاوت ها است.

یک نکته مهم این است که اگر چه اسپرم های Y ضعیف ترو دارای عمر کوتاه تری هستند ولی تعداد اسپرم های این نوع بسیار بیشتر از اسپرم هایX است و این جبران کننده نقطه ضعف آنهاست و موجب یکسان شدن تعداد موالید دختر و پسر می شود. اسپرم هایY نسبت به محیط اسیدی بسیار حساس هستند و سریعا در این محیط ها از بین می روند و در مقابل اسپرمهایX در این محیط ها مقاومت بیشتری دارند و به این علت در تعیین جنسیت از شستشوهای اسیدی یا قلیایی استفاده می شود.

طبق مطالب فوق یکی از مهمترین نکات در تعیین جنسیت، تعیین زمان تخمک گذاری می باشد و اگر مقاربت در حوالی زمان تخمک گذاری صورت گیرد، پسر بدنیا خواهد آمد چرا که در زمان تخمک گذاری ترشحات دهانه رحم از همیشه قلیایی تر و رقیق تر است و ارتجاع پذیر تر است و حرکت اسپرم هایY را بسیار سهل و آسان می کنداما اگر مقاربت ۳ تا ۴ روز بعد یا قبل از تخمک گذاری اتفاق بیافتد شانس پسر شدن بشدت کاهش می یابد و احتمال دختر زیاد می شود.

در این روش خانم ها باید حتما با مراجعه به یک سونوگرافیست و متخصص زنان و زایمان، ابتدا روش اندازه گیری حرارت رحم و تعیین زمان تخمک گذاری را آموزش ببینند که با توجه به توضیحاتی که متخصصان به مراجعه کنندگانشان می دهند این کار بسیار راحت است، پس از یادگیری این روش، اولین روز پریود خود را یادداشت کنند و بعد باید هر روز دمای بدن خود را انداه گیری و یادداشت نمایند. تا روزی که دمای بدن او نیم تا یک درجه افزایش پیدا کند. آن روز  زمان تخمک گذاری است. در صورتی که لقاح تا ۴۸ ساعت قبل از تخمک گذاری انجام شود، ۸۰ درصد احتمال دارد که فرزند دختر شود و در صورتی که این اتفاق درست همزمان با تخمک گذاری انجام گیرد۸۰ درصد احتمال پسر دار شدن بیشتر وجود دارد.

با سونوگرافی زمان تقریبی تخمک گذاری را تعیین کنید

یادآوری این نکته برای خانم های جوانی که هنوز روش اندازه گیری حرارات رحمی را نیاموخته اند، ضروری است که ۳-۵ روز بعد از پاک شدن از عادت ماهیانه سونوگرافی واژینال انجام دهند ( در طول این مدت هیچ نزدیکی نداشته باشند تا رحم از هر گونه اسپرمی مبرا باشد ) تا اندازه فولیکول آنها معلوم شود .به این طریق سونوگرافیست زمان نسبی آزادسازی آن را از روی اندازهاش به ایشان می گوید زمانی را که دکتر بیان می کند را یادداشت کرده و یک روز بعداز آن  را می توانند در نظر بگیرند ( برای اطمینان بیشتر یک روز بعد را بگیرند چون اگر تخمک ازاد شده باشد تا ۴۸ ساعت زنده میماند چون سرعت y بیشتر از x است جنین حاصله پسر می شود.

در صورتی که اگر قبل از آزاد شدن تخمک اسپرمی در رحم بود چون عمر y ها کوتاه , عمر x ها طولانی تر است ؛ x ها تخمک را بارور و جنین دختر میشود.

نکته ای کلیدی در تعیین جنسیت

یکی از موارد دیگری که در انتخاب جنسیت می توان از آن بهره گرفت، ارگاسم زن (رسیدن زن به اوج نقطه لذت جنسی (در هنگام مقاربت است. می دانیم که در هنگام ارگاسم زنانه ترشحات با PH قلیایی از دهانه واژن ترشح می شود که همزمان با انقباضات عضلات واژن باعث بالا راندن اسپرم های پسر و کمک به حرکت آن اسپرم ها به سمت رحم می شود و این مورد به زوج های خواهان فرزند پسر پیشنهاد می شود. پس بهتر است که اگر پسر میخواهید روابط عاشقانه تری در هنگام رابطه جنسی با همسرتان داشته باشید !

۳  روش شستشوی مهبلی

همانطور که در قبل گفتیم میزان PH واژن نقش بسیار تعیین کنندهای در پسر یا دختر دار شدن مادر ایفا می کند، به طوری که اگر PH واژن قلیایی باشد به دلیل اینکه اسپرم حاوی Y خیلی سریعتر میتواند در این PH حرکت کند و این نوع اسپرم در این محیط امکان زنده ماندش بیشتر است، پس در این شرایط احتمال اینکه اسپرمY  بتواند تخمک را بارور کند بسیار بالاست.

در شرایطی کهPH واژن اسیدی باشد، امکان دختر دارشدن زیاد تر است چون اسپرم Y که عامل پسر دار شدن است در PH اسیدی خیلی سریع از بین میرود و نمی تواند با سرعت خودش را به تخمک برساند، به همین دلیل شانس باروری با اسپرم X است که هم با شرایط اسیدی سازگار است و هم طول عمر بیشتری دارد.

معمولا در روز تخمک گذاری و حتی ۴۸ ساعت پس از تخمک گذاری، PH واژن قلیایی است، برای همین است که توصیه میشود در این موقع برای پسر دار شدن آمیزش شود، اما بعد از سپری شدن این زمان PH واژن به مرور اسیدیتر میشود این پون مثبتی برای دختر دار شدن است، پس اگر می خواهید دختر دار شوید یا ۴۸ ساعت قبل یا بعد از تخمک گذاری آمیزش داشته باشید تا از این مورد اطمینان حاصل کنید.

متخصصین زنان زایمان  و ماما ها برای اینکه PH واژن را به طور مصنوعی قلیایی یا اسیدی کنند، توصیه می کنند که ضمن استفاده از روش تعیین زمان تخمک گذاری، اگر فرد تمایل به پسردار شدن دارد، از محلول جوش شیرین رقیق شده برای شستشوی واژن پیش از نزدیکی استفاده کنند تا احتمال پسر دار شدن در زمان ۴۸ ساعت پس از تخمک گذاری به بالای درصد برسد، زیرا این محلول PH واژن را به شدت قلیایی می کند، همچنین برای دختر دار شدن باید از محلول رقیق شده سرکه سفید استفاده کرد تا PH واژن اسیدیتر شود.

توصیه منبه شما این است که قبل از تهیه این محلول ها و برای آموزش شستشوی مهبل با آنها، حتما با یک ماما یا متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

 – روش تعیین میزان اسپرم

در زوج هایی که ۲ یا بیش از ۲ فرزند دختر دارند و خواهان پسر هستند، مرد باید یک آزمایش شمارش اسپرمی بدهد، چرا که اگر تعداد اسپرم های مرد در یک سی سی کمتر از ۲۰ میلیون باشد، احتمال دختر دار شدن ۸۰درصد و اگر زیر ۵ میلیون باشد این احتمال ۱۰۰درصد خواهد بود.

توجه داشته باشید؛هر اتفاقی که باعث افزایش اسپرم ها شود به نفع پسر شدن است و برعکس به نفع دختر شدن.

دفعات مقاربت در جنسیت جنین تاثیرگذار است؟

هر چه میزان انزال مرد بیشتر باشد، میزان اسپرم ها کمتر می شود. پس آقایان بهتر است در شب های ابتدایی پاکی همسر مقاربت نداشته باشند.

نقش شیوه ی مقاربت مرد در انتخاب جنسیت!

نکته موثر دیگر در تعیین جنسیت نحوه انزال است. برای جنسیت پسر انزال در عمق رحم باید صورت بگیرد (با نزدیک شدن کامل استخوان های لگن زن و مرد به هم).برای جنین دختر در حین حرکات رفت و برگشتی بدن مرد انزال انجام می شود و لزومی به خروج  مایع منی در عمق مهبل نیست.

 - روش نشاندار کردن لیزری گامت ها :

در این روش سلول های جنسی مردانه (اسپرم) حاوی کروموزوم X توسط لیزر نشاندار شده، سپس توسط دستگاهی این سلول ها از سلول های جنسی (اسپرم) حاوی Y جدا می شوند و بنا به درخواست والدین، اگر دختر بخواهند اسپرم X و اگر پسر بخواهند اسپرم Y با تخمک لقاح داده می شود که معمولا یا از روش IVF برای لقاح استفاده می کنند و یا اسپرمها را به رحم مادر تزریق می کنند.

 - روش PGD – IVF :

‪(Preimplantation Genetic Diagnosis) PGDیا تعیین جنسیت جنین قبل ازجایگزینی، روشی است که هم در مورد تعیین جنسیت جنین به واسطه علاقه والدین به یک جنس خاص و هم به علت انتقال بیماری های ژنتیکی وابسته به جنسیت خاصی همچون هموفیلی و سایر بیماری های وابسته به جنس استفاده می شود.

تشخیص پیش از لانه گزینی امر جدیدی است که بیش از ۱۰ سال قدمت ندارد اما با پیشرفت علوم زیستی و پزشکی به یکی از مطمئن ترین روش ها در زمینه تشخیص اختلالات ژنتیکی قبل از تولد و همچنین تعیین جنسیت جنین تبدیل شده است.

در حال حاضر این روش در کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان، آلمان، ایتالیا و … در مورد بیماری های خاص مورد استفاده قرار می گیرد که این روش در ایران نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در حال حاضرPGD، تنها روش ممکن برای زوجینی است که شانس بالایی برای داشتن فرزند مبتلا به بیماری های ژنتیکی رار دارند و به دلایل قانونی، مذهبی و … نمی توانند سقط جنین را در صورت مبتلا بودن جنین به بیماری های ژنتیکی تجربه نمایند. این روش می تواند رویای افرادی که به دلیل اختلاف ژنتیکی و خطر بیماری های وابسته به جنس و ارتباط های فامیلی نمی توانند با هم ازدواج کنند و صاحب فرزند شوند را تا حدودی محقق می کند.

علاوه بر استفاده از این روش در مورد بیماری های ژنتیکی، در افرادی نیز که به جنسیت خاصی علاقه دارند نیز از این روش استفاده می شود، به اینصورت که زوجی با داشتن  چند پسر یا دختر خواهان داشتن فرزندی با جنسیتی غیر از آنچه که دارند، هستند.

اما متاسفانه روش PGD یک روش بسیار سخت و گرانقیمت است و در این روش با توجه به اینکه برای انتخاب جنسیت مورد نظر، باید تعدادی از سلول ها را حذف کرد، برای زوجینی که دارای مشکلات ناباروی هستند به هیچ عنوان مورد استفاده قرار نمی گیرد زیرا انجام این روش مستلزم حذف نیمی از تخمک و اسپرم های حاوی جنسیت غیر دلخواه است که شانس و احتمال باروری و بچه دار شدن آنها را کاهش می دهد.

در این روش ابتدا متخصصان با تزریق آمپول های تحریک کنندهای به بدن زن، تخمدان اورا وادار می کنند که بر خلاف سیکل طبیعی بدنش که در طول هر دوره عادت ماهیانه فقط یک تخمک از بدن آزاد می کند، هر دفعه ۱۴ تا ۱۶ تخمک آزاد کند، سپس این تخمک ها بازیافت می شوند و با نمونه گیری از مرد و تزریق اسپرم به این تخمک ها عمل لقاح آزمایشگاهی انجام می گیرد.

سپس متخصصان جنین را در شرایطی همانند شرایط رحم مادر، به مدت چند روز ( معمولا ۷۲ ساعت ) نگاه می دارند تا جنین به مرحله ۸ سلولی برسد، در این هنگام متخصص یک سلول را از جنین ۸ سلولی جدا می کند و مورد آزمایش قرار می دهد، اگر جنین از نظر ژنتیکی و بیماری های خاص مشکلی نداشت، این جنین را در لوله رحمی یا رحم جایگزین می کند.

قابل ذکر است که در این مرحله می توان جنسیت جنین را نیز تعیین کرد و به دلخواه زوجین، جنین پسر یا دختر را در رحم مادر جایگزینی نمود.

هرچند ممکن است  مراحل ذکر شده ساده به نظر برسند، اما این روش بسیار هزینه بر و سخت است، اما دقت بسیار بالایی دارد ( درحدود ۱۰۰درصد )، با این وصف این روش خطرات بسیاری نیز دارد ازجمله برای زنان زایا و سالم، زیرا  بمباران هورمونی تخمدان برای تغییر دوره طبیعی قاعدگی ، ممکن است منجر به اختلالات تناسلی – عصبی در زن شود.

با این حال با این روش گران ، فرد می تواند هم به طور ۱۰۰درصد جنسیت فرزندش را انتخاب و هم از سلامت ژنتیکی او اطمینان حاصل کند، همچنین بنا به تمایل زوجین می توان دو قلو یا چند قلو نیز به دنیا آورد، چون اگر تعداد تخمک ها و جنین های سالم زیاد باشند، می توان با جایگزینی چندین جنین در رحم مادر، منتظر بدنیا آمدن چند قلوشد.

 

مخالفین و موافقین تعیین جنسیت قبل از لقاح

منتقدان استفاده از این روشها برای انتخاب جنسیت قبل از لقاح ( و نه در موارد پزشکی ) معتقدند که این روش ها منجر به تبعیض جنسیتی و برهم زدن تعادل جنسیتی جامعه می شود (به خصوص به ضرر دختران) و به همین دلیل این سرویس ها (PGDوIVF) به غیراز موارد پزشکی در کشورهایی همچون استرالیا، کانادا و چین ممنوع است، اما کشورهایی همچون آمریکا و ایران این اعمال را با در نظر گرفتن علاقه والدین انجام می دهند.

استدلال موافقین از جمله دکتر ارگاردال از مرکز پزشکی دانشگاه Giessn در آلمان در باره این عمل، این است که افراد بسیار کمی امکان استفاده از این عمل را ( که نیاز به مراکز تخصصی و هزینه فروان دارد ) دارا می باشند و این عده اندک هیچ تاثیری نمی تواند در کل جمعیت یک جامعه یا جمعیت ۶ میلیاردی جهان بگذارد.

یکی از پزشکانی که در قبال ۲۰ هزاردلار، جنسیت جنین را تعیین می کند، معتقد است که فقط به تعادل جنسیتی در خانواده ها و طبیعت کمک می کند. او می گوید : ” چینی ها پسر می خواهند و کانادایی ها دختر واین درهر کشور متفاوت است. اما در نهایت وقتی تعداد درخواست مراجعه کنندگان را با هم جمع می کنیم، نسبت دخترخواهی به پسرخواهی ۵۰-۵۰ است. ”

پزشکان امریکایی معتقدند که با این راه، می توان از بروز مشکل دخترکشی در هند و چین جلوگیری کرد.

متخصصان داخلی نیز معتقدند که این روش ها می توانند در مواقعی که خانواده ها دچار بحران های روحی- روانی ناشی از نداشتن فرزند از یک جنس خاص هستند، نیز می تواند هم مشکلات خانواده ها را بر طرف کند و هم از بارداری های مکرر جلوگیری کند.

استدلال متخصصان داخلی این است که ممکن است که یک خانواده پسر دوست فرزند اولشان پسر نشود، به این دلیل خانواده اقدام به بارداری های بعدی می کند و این عمل ممکن است تا 7یا 8 تولد انجام بگیرد و زوج بازهم به جنس مطلوب خود نرسند، این روش ها می تواند از انجام این بارداری های تکراری جلوگیری کند، همچنین در شرایطی که خیلی از خانواده ها تمایل دارند دو فرزند از هر دوجنس داشته باشند، روش های تعیین جنسیت قبل از لقاح می تواند به رویای این خانواده ها تحقق ببخشد و بر اساس علاقه آنها جنس فرزند را مشخص کند.

خلاصه:

استفاده از رژیم  غذایی  خاص:

در این روش برای رسیدن به جنین پسر،  باید  نسبت سدیم و پتاسیم بالاتر از نسبت  کلسیم و منیزیوم باشد تا  متابولیسم تخمک و مخصوصا  لایه خارجی آ ن را به نحوی تغییر دهد که اسپرم های حامل جنسیت پسر به طرف آن جذب شوند و برعکس برای جذب اسپرم های جنسیت دختر به وسیله تخمک، لازم است میزان کلسیم و منیزیم خون بالاتر از  میزان پتاسیم و سدیم خون باشد.

غذاهای حاوی سدیم شامل : گوشت ، تخم مرغ، جگر گوساله، هویج ، اسفناج، شیرونمک طعام است.

غذاهای حاوی پتاسیم شامل: فراورده های گوشتی، میوه ها به ویژه  موز ، خرما ، سبزیجات مخصوصا  سیب زمینی و هویج و غلات می باشند

غذاهای حاوی منیزیم شامل: قهوه، کاکائو، غلات، سبزی ها، مخمر آبجو، سویا، چغندر، گردو، جوانه گندم  ،لبنیات،نان سبوس دار ، بادام زمینی،  اسفناج ،شیر ،مرغ  و ماهی است.

غذاهای حاوی کلسیم:شیرکاکائو، ماست، بستنی، شلغم، بادام و ساردین،دانه کنجد و سبزی های برگ سبز است

بنابراین غذاهایی که بیشتر برای لقاح پسر مناسب هستند شامل: غذاهای شور، خرما ، هویج، جگر ، گوشت، موز، تخم مرغ، سیب زمینی،

غذاهایی که برای لقاح دختر مناسب هستند شامل:بادام ، کا کا ئو ،شیر و فرآورده های آن مانند ماست و پنیر و …، ماهی ساردین، خاویار، جوانه گندم و کلم، کدو و فلفل سبز می باشد.

رژیم غذایی  کم انرژی   و دارای  حداقل کالری ، مواد معدنی و مواد مغذی  منجر به ایجاد جنین دختر در رحم می شوند.

با مصرف میوه ها و مواد شیرین  ، قند خون بالا می رود و با بالا رفتن گلوکز در ترشحات مخاطی دهانه رحم در روزهای تخمک گذاری، محیط  رحم را برای جذب اسپرم  پسر مناسب تر می کند زیرا اسپرم نوع پسر از تحرک بیشتری  نسبت به لسپرم دختر برخوردار است.

غذاهای شیرین شامل: عسل، آب نبات،  کشمش، خرما، غلات صبحانه شیرین شده، هویج، بیسکوئیت، سیب زمینی پخته، نان گندم سفید، نوشابه های دارای شکر می باشند.

روش انتخاب دختر:

1.     عمل نزدیکی باید دو تا سه روز قبل از تخمک گذاری زن متوقف شود.

2.     قبل از هر نزدیکی زن باید درون مهبل خود را با محلولی از دو قاشق غذاخوری سرکه سفید در حدود یک لیتر آب شستشوی اسیدی بدهد.

3.     زن باید سعی کند که در هنگام نزدیکی به مرحله ی انزال نرسد.

4.     بهتر است اسپرم ها در ابتدای مهبل ریخته شود تا از محیط اسیدی رحم عبور کند.

5.      آخرین مقاربت باید دو تا سه روز قبل از تخمک گذاری و به تکرار انجام گیرد، تا اسپرم های x زنده مانده و اسپرم های y  از بین بروند و همچنین سبب کم نطفگی شود.

روش انتخاب پسر:

1.     عمل نزدیکی باید هر چه نزدیک تر به لحظه ی تخمک گذاری انجام گیرد.

2.     قبل از هر نزدیکی زن باید درون مهبل خود را با محلولی از دو قاشق غذاخوری جوش شیرین در حدود یک لیتر آب شستشوی قلیایئ بدهد.

3.     بهتر است زن در هنگام مقاربت به انزال برسد.

4.     بهتر است دخول عمیق صورت بگیرد تا اسپرم به دهانه ی رحم برسد.

5.     باید از شروع قاعدگی تا زمان تخمک گذاری از هر گونه مقاربت خود داری شود چرا که هم تعداد اسپرم ها را بیشتر می کند و هم اسپرم های پیر در مهبل باقی نمی مانند تا اسپرم های نر خود را از دست بدهند و سبب دختر شدن فرزند بشوند.

توصیه های پایانی :

توصیه پایانی من به شما اینست که همیشه بعد از توکل به خدا، از علم روز و متخصصان امر استفاده کافی و لازم را برای حل مسائل زندگیتان ببرید، در این زمینه هم بر طبق روشی که انتخاب می کنید، باید حتما با یک مشاور تغذی های (در صورت انتخاب روش تغذی های) و یک متخصص زنان و زایمان و یا ماما و سونوگرافیست ماهر( درصورت انتخاب روش های شستشوی مهبلی و تعیین زمان تخمک گذاری) و یک متخصص ژنتیک و درمان ناباروری و زایمان ( در صورت انتخاب روش های PGD-IVF و نشاندار کردن لیزری )، حتما مشورت کنید تا بتوانید با اطمینان بیشتری و بدون هراس از عوارض جانبی به این اعمال مبارت ورزید.

در پایان جا دارد به یاد داشته باشیم، همه چیز در حقیقت در دستان آن یگانه هستی است و اگرکه او اراده کند هر چیزی تحقق می پذیرد و همه این روش ها تنها واسطه هایی هستند برای رسیدن شما به علایق خود و البته  اگر مشیت خداوند نباشد ، بی حاصل خواهند بود.

شاید خدواند حکمتی در پسر دار نشدن یا دختر دار نشدن خانواده ای داشته باشد که از قدرت ذهن ما دور است، بر همین اساس اگر که به مشیت الهی اعتقاد دارید و جنسیت فرزند برایتان مهم نیست می توانید از هیچ کدام از این روش ها استفاده نکنید و به دنبال تقدیرتان بروید.

همواره قدرت لایزال آن قادر حکیم را فراموش نکنید و با دعا و طلب خیر برای فرزندانتان از او بخواهید که فرزندانی نیکو صفت و پاک به شما دهد تا میراثی جاوادنه برایتان باشند.

 

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی 6433 بازدید 1396/06/04 3 نظر

دیدگاه کاربران

ستاره 1396/12/18 12:00 صبح
سلام دکتر بکمک راهنمایی های ارزنده شما و با خواست خدا صاحب پسر شدم .خواستم از شما تشکر کنم پاینده باشید
شیوا 1396/07/19 12:00 صبح
چه عالی خانم دکتر
زهره 1396/07/19 12:00 صبح
سلام خانم دکتر من قبلا باراهنمایی شما صاحب یک پسر شدم ممنون واقعا جای تشکر دارد
;





;

اطلاعات و دسترسی ها

ساعات کاری مطب  :

شنبه ،دوشنبه و چهارشنبه

3 بعدازظهر تا 9 شب

یکشنبه و سه شنبه

8:30 صبح الی 12 ظهر

شماره تماس مطب

031-46261835

 با ما در شبکه های اجتماعی

 اینستاگرام

 لینکداین

 تویتر

آپارات

 فیس بوک

لینک های مفید

دکتر الهام السادات هاشمیان نائینی - جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی

جستجو در وب سایت

رفتن به بالا

لطفا کمی صبر کنید ...