ضایعات بدخیمی یائسگی

افزایش خطر ایجاد ضایعات بدخیمی در سنین یائسگی

یک جراح و متخصص زنان با تاکید بر اینکه در سنین یائسگی و پس از آن احتمال ایجاد ضایعات بدخیمی افزایش مییابد، گفت: اکثر موارد هیسترکتومی در دوران یائسگی به علت موارد خوش خیم انجام میشود و در صورتی که موجب ارتقاء کیفیت زندگی بیمار شود، به نفع بیمار است.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه هیسترکتومی (برداشتن رحم) در دوران یائسگی به منظور پیشگیری یا درمان ضایعات پیش بدخیمی یا بدخیمی انجام میشود، گفت: اغلب انجام عمل جراحی برداشت رحم، جهت درمان بیماریهای غیربدخیم انجام می شود و از این طریق سبب بهبود کیفیت زندگی می شود.

وی خونریزی غیرطبیعی مداوم رحم را از مهمترین علل برداشت رحم در دوران یائسگی عنوان کرد و افزود: در زنان یائسه شایعترین عامل خونریزی رحم آتروفی آندومتر (تخلیل بافت داخلی رحم)، هایپرپلازی بافت رحم (تکثیر بی رویه بافت رحم) و کارسینوم آندومتر است.

هاشمیان نایینی خاطرنشان کرد: در سنین یائسگی، با بالا رفتن سن احتمال بدخیمی افزایش و احتمال خونریزیهای غیرطبیعی کاهش مییابد.

این جراح و متخصص زنان با تاکید بر اینکه خونریزیهای رحمی غیرطبیعی در زنان اغلب 6 تا 12 ماه پس از قطع کامل قاعدگی بروز میکند، گفت: پیگیری و درمان به هنگام بیماریها در پیشگیری از ضایعات بدخیمی اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در کشور گفت: در زنان یائسه حدود 35 درصد از علل برداشتن رحم (هیسترکتومی) ناشی از خونریزیهای مداوم غیرطبیعی و 47 درصد به علت لیومیومها، 23 درصد هایپرپلازی رحم، 11 درصد آدنومیوز و 2.5 درصد به علت ضایعات سرویکس است.

هاشمیان نایینی گفت: در 90.9 درصد از کل 3.5 درصد بیمارانی که آدنومیوز داشتند، این عارضه همراه با پرولاپس رحم بوده است که منجر به هیسترکتومی شده است.

وی با تاکید بر اینکه آدنومیوز یک بیماری خوش خیم است که بیشتر در سنین تولیدمثل در زنان بروز میکند، گفت: آدنومیوز به ندرت ممکن است در سنین پس از یائسگی هم بروز کند.

این جراح و متخصص زنان در پایان تصریح کرد: اکثر موارد هیسترکتومی در دوران یائسگی به علت موارد خوش خیم انجام میشود و در صورتی که موجب ارتقاء کیفیت زندگی بیمار شود به نفع بیمار است.

لینک خبر : خبرگزاری ایسنا

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی 4588 بازدید 1396/02/15 0 نظر