عامل اصلی بی نظمی قاعدگی

تنش روانی اصلیترین عامل بینظمی قاعدگی

 

یک جراح و متخصص زنان با اشاره به اینکه تنش روانی اصلیترین عامل بینظمی قاعدگی است، گفت: به دنبال استرس، تولید پروژسترون که هورمون تحریککننده تخمکگذاری و خونریزی قاعدگی است، کاهش مییابد.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: علل بینظمی قاعدگی معمولا شایع و بیخطر است، اما اگر این بینظمی بیش از چند ماه طول بکشد برای تشخیص و درمان به موقع باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

وی با تاکید بر اینکه تنش تنها عامل بینظمی قاعدگی نیست، گفت: در نوجوانان، سازوکار کنترلکننده تخمکگذاری و قاعدگی هنوز کامل نیست و فقدان خونریزی شایع است. با ورود زنان به بیست سالگی، قاعدگی نظم پیدا میکند.

این جراح و متخصص زنان در ادامه افزود: بینظمی قاعدگی در اواسط دهه چهلسالگی هم که یائسگی نزدیک میشود، شایع است. گرچه هنوز قاعدگی روی میدهد، ولی ممکن است 30 روز یا بیشتر فاصله بین دو خونریزی فاصله بیفتد.

دکتر هاشمیان نایینی یادآور شد: اضافه وزن یا کاهش وزن هم بر هورمونهای جنسی تأثیر گذاشته و قاعدگی را نامنظم میکند. عوامل دیگر غذائی، مثل گیاهخواری، نیز در آن نقش دارند.

وی با بیان اینکه برخی بیماریها هم میتوانند قاعدگی را نامنظم کنند، گفت: عفونتها، پولیپ یا فیبروم، سرطان و ناهنجاریهای ساختاری زهدان نیز از عوامل ایجاد کننده بینظمی قاعدگی هستند که در رده دوم پس از استرس و تغییرات هورمونی (به ویژه در زنان جوان) قرار دارند.

دکتر هاشمیان نایینی گفت: گرچهعلل بینظمی قاعدگی معمولا شایع و بیخطر است، اما اگر این بینظمی بیش از چند ماه طول بکشد، برای تشخیص و درمان به موقع باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

وی گفت: در مواردی که بینظمی قاعدگی با درد یا تب همراه است، ممکن است فرد دچار عفونت شده باشد، لذا پزشک با تجویز آنتیبیوتیک مناسب عفونت را درمان میکند.

این جراح و متخصص زنان تصریح کرد: در 20 تا 40 سالگی، اگر بینظمی قاعدگی بیش از سه ماه طول بکشد، پزشک با توجه به الگوی بی نظمی درمانهای هورمونی را تجویز میکند که طول مدت درمان با توجه به بررسی هورمونی و میزان تغییرات هورمون متفاوت است.

دکتر هاشمیان نایینی با اشاره به تحقیقات انجام شده در جهان گفت: تحقیقات نشان داده است که زنان گیاهخوار 4 برابر بیشتر از زنان دیگر دچار بینظمی قاعدگی میشوند. محققان معتقدند که بالا بودن مقدار فیبر گیاهی در غذای گیاهخواران باعث کمشدن استروژن بدن و در نتیجه، بینظمی قاعدگی است.

وی گفت: اگر بینظمی قاعدگی در اثر فیبروم (زائده گوشتی رحم) باشد، پزشک اول ناهنجاری هورمونی را درمان میکند و سپس در صورت عدم پاسخ دهی مناسب به درمان هورمونی و میزان خونریزی بیمار، در صورت صلاحدید تصمیم به برداشتن فیبروم با عمل جراحی می گیرد.

دکتر هاشمیان نایینی در خاتمه افزود: اگر اختلال در اثر پولیپ (زوائد انگوری شکل در رحم) باشد، معمولا آن را میتوان با جراحی سرپایی در مطب پزشک درمان کرد.

لینک خبر : خبر گزاری ایسنا

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی 4748 بازدید 1396/02/09 0 نظر

دیدگاه کاربران

;





;

اطلاعات و دسترسی ها

ساعات کاری مطب  :

شنبه ،دوشنبه و چهارشنبه

8:30 صبح الی 12 ظهر

3 بعدازظهر تا 9 شب

یکشنبه و سه شنبه

8:30 صبح الی 12 ظهر

شماره تماس مطب

031-46261835

 با ما در شبکه های اجتماعی

 اینستاگرام

 لینکداین

 تویتر

آپارات

 فیس بوک

لینک های مفید

دکتر الهام السادات هاشمیان نائینی - جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی

جستجو در وب سایت

رفتن به بالا

لطفا کمی صبر کنید ...