ورم ناگهانی پا در دوران بارداری

ورم ناگهانی پا در دوران بارداری را جدی بگیرید

یک جراح و متخصص زنان گفت: هرچند ورم خفیف پا و قوزک در دوران بارداری طبیعی است اما ورم بیش از حد در دوران بارداری خط قرمزی است که باید با پزشک یا ماما در میان گذاشته شود.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفتوگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (یسنا) - منطقه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه عوامل متعددی در  ایجاد ورمو قوزکپا در دوران بارداری سهیم است، گفت: رحم درحال رشد بر سیاهرگها فشار میآورد. این فشار از بازگشت خون به قلب جلوگیری میکند. این حالت سبب ایجاد ورم در ساقها، قوزک و پاها میشود. تغییرات هورمونی نیز دراین زمینه نقش دارند.

هاشمیان نایینی با بیان این مطلب که ورم پا و قوزک در دوران بارداری شایع است، گفت: این عارضه اغلب پس از زایمان از بین میرود. در این دوران انجام اقداماتی در رفع ورم مفید است.

این جراح و متخصص زنان درباره راهکارهای موثر برای رفع قوزک پا گفت: از ایستادنهای طولانی مدت طولانی و قراردادن پا روی پای دیگر باید اجتناب شود. خوابیدن به پهلو و نشستن وقرار دادن پاها به سمت بالا از دیگر راهکارهای کاهش تورم و قوزک پا است. در صورتیکه بتوان، باید به پهلوی چپ خوابید. اینکار فشار را از روی ورید اجوف زیرین برمیدارد؛ این سیاهرگ بزرگ، خون را از نیمهزیرین بدن به قلب باز میگرداند. در این حال میتوان زیر ساقها را با بالش اندکی بالاتر آورد.

وی گفت: استفاده از «جوراب فشاری» نیز به رفع این مشکل کمک میکند که در صورت صلاحدید پزشک تجویز میشود. همچنین توصیه شده است که در دوران بارداری، روزانه حدود 10 فنجان (3.2 لیتر) مایعات نوشیده شود.

هاشمیان نایینی با تاکید بر اهمیت ورزش منظم روزانه در رفع تورم قوزک پا گفت: باید روزانه پیادهروی و در صورت تمایل دوچرخهسواری یا شنا کرد. ایستادن در استخر نیز راهکاری سودمند است. هرچند درمورد استفاده از فشار آب بر ورم پا و قوزک، پژوهشهای اندکی وجود دارد، اما به نظر میرسد ایستادن در استخر به بافتهای ساقپا فشار میآورد و ممکناست سبب رفع موقتی ورم در دوران بارداری شود.

این جراح و متخصص زنان گفت: بهکاربردن کمپرس آب سرد روی مناطق ورمکرده نیز دارای اثر آرامبخش است. نتایج برخی پژوهشها حاکی از آن است که ماساژ منظم پا به کاهش ورم پا و قوزک در دوران بارداری کمک میکند.

هاشمیان نایینی خاطر نشان کرد: با وجودی که ورم خفیف پا و قوزک در دوران بارداری طبیعی است، اما ورم بیش از حد در دوران بارداری خط قرمز است. در صورت وجود ورم شدید، ناگهانی یا ورم در یک پا، باید با پزشک یا ماما تماس گرفته شود.

وی گفت: ورم شدید یا ناگهانی ممکن است شناسهیک حالت وخیم موسوم به پرهاکلامپسی باشد. سایر شناسهها و نشانههای پرهاکلامپسی شامل سردرد شدید، تاری دید و افزایش سریع وزن است.

این جراح و متخصص زنان در پایان یادآور شد: بروز تورم در یک پا به ویژه اگر با درد یا حساسیت به لمس در پشت ساق پا یا ران همراه باشد؛ ممکن است نشانهلختهشدن خون یا سایر حالات زمینهساز باشد. به هرحال، هردو این موارد به ارزیابی و درمان مناسب نیاز دارد.

لینک خبر : خبرگزاری ایسنا
 

 

 

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی 4602 بازدید 1396/02/17 0 نظر

دیدگاه کاربران

;





;

اطلاعات و دسترسی ها

ساعات کاری مطب  :

شنبه ،دوشنبه و چهارشنبه

3 بعدازظهر تا 9 شب

یکشنبه و سه شنبه

8:30 صبح الی 12 ظهر

شماره تماس مطب

031-46261835

 با ما در شبکه های اجتماعی

 اینستاگرام

 لینکداین

 تویتر

آپارات

 فیس بوک

لینک های مفید

دکتر الهام السادات هاشمیان نائینی - جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی

جستجو در وب سایت

رفتن به بالا

لطفا کمی صبر کنید ...