علت التهاب پستان

یک جراح و متخصص زنان با تاکید بر اینکه التهاب پستان اغلب به دلیل اشکال در شیردهی است، گفت: سابقه التهاب در شیردهی قبلی، عدم تخلیه کامل و تجمع شیر، ترک و زخم نوک پستان از علل دیگر ابتلا به این بیماری هستند.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفتوگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه التهاب  موضعی پستان در زنان شیرده با درد، تب و احساس کسالت و بیماری همراه است، گفت: حدود یک درصد افراد مبتلا نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا میکنند.

وی یادآور شد: التهاب اغلب به دلیل اشکال در شیردهی است. سابقه التهاب پستان در شیردهی قبلی، عدم تخلیه کامل و تجمع شیر، ترک و زخم نوک پستان از علل این بیماری هستند. در این حالت میکروبها از طریق نوک پستان وارد میشوند و در بافت آن ایجاد عفونت میکنند که اگر این التهاب سریع درمان نشود، ممکن است تبدیل به آبسه شود. احتمال تبدیل التهاب پستان به آبسه در خانمهای چاق و سیگاری بیشتر از افراد عادی است.

هاشمیان نایینی با بیان اینکه این عارضه با علائم بالینی تشخیص داده میشود، گفت: در این مشکل اغلب پستان به صورت یکطرفه مبتلا و قرمز، متورم، سفت و دردناک میشود.

این جراح و متخصص زنان تب بالای 38.3 درجه سانتیگراد را از نشانههای این بیماری دانست و گفت: فرد احساس بیماری، کوفتگی عضلات و حالتی شبیه لرز و آنفلوانزا دارد. در مراحل اولیه به طور معمول این علائم خفیفو در مراحل بعد علائم شدت بیشتری پیدا میکند و حتی ممکن است غدد لنفاوی زیر بغل متورم و دردناک شوند.

وی تصریح کرد: برای تشخیص نیاز به آزمایش خون نیست. اگر در آزمایش خون این افراد به طور واضح گلبولهای سفید بالا رود و نوتروفیلها افزایش یابند، عامل بیماری التهاب پستان باکتری استرپتوکوک گروه A است، لذا درمان آنتی بیوتیکی علیه استرپتوکوک لازم است و باید درمان علامتی هم انجام شود.

هاشمیان نایینی گفت: برای کم کردن درد پستان میتوان از کمپرس نوک پستان، ماساژ و مصرف مسکنهای ضد التهابی مثل بروفن یا استامینوفن استفاده کرد. زخم نوک پستان را با آنتیبیوتیک موضعی همراه با داروی ضد التهاب که اغلب به صورت پمادهای ترکیبی در بازار هستند، میتوان درمان کرد.

یک جراح و متخصص زنان یادآور شد: اگر پس از این اقدامات درمان با آنتیبیوتیک به مدت سه روز علائم بالینی بهتر نشد، لازم است از بیمار سه آزمایش کشت شیر و سونوگرافی پستان صورت گیرد و فرد بیمار در بیمارستان بستری شود.

وی گفت: دوره درمان آنتیبیوتیکی 10 تا 14 روز است. اگر درمان کامل نشود، احتمال عود وجود دارد. سونوگرافی برای تشخیص افتراقی التهاب پستان از آبسه کاربرد دارد. در تمام مدت درمان لازم نیست مادر شیردهی به نوزاد را قطع کند.

لینک خبر : خبرگزاری ایسنا

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی 4735 بازدید 1396/02/02 0 نظر