خطرافزایش فشارخون در بارداری

افزایش فشارخون در بارداری با خطر مرگ مادر همراه است

 

یک جراح و متخصص زنان با اشاره به خطرات افزایش فشارخون در بارداری گفت: گاهی هیپرتانسیون مزمن یا افزایش فشارخون بارداری به پرهاکلامپسی منتهی میشود. درصورت عدم درمان، پرهاکلامپسی به بروزعوارض جدی و حتی مهلک در مادر و نوزاد منتهی میشود.

 

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه فشارخون بالا (هیپرتانسیون) در دوران بارداری، چه فشارخون بالا پیش از آبستنی به وجود آمده باشد و یا پس از آن به مراقبت اختصاصی نیاز دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه فشارخون بالا در دوران بارداری مشکلساز است، گفت: کاهش جریان خون جفت از عمدهترین عوارض افزایش خون در بارداری است در این حالت ذخیره اکسیژن و مواد مغذی کودک و نهایتا سرعت رشد وی کاهش یافته، احتمال ولادت کودک کم وزن نیز افزایش مییابد.

 

هاشمیان نایینی افزود: در این حالت، جفت زودتر از معمول از رحم جدا میشود. جدا شدن زودرس جفت سبب محرومیت کودک از اکسیژن شده و مادر دچار خونریزی شدید میشود.

 

این جراح و متخصص زنان گفت: در صورتی که فشارخون بالا بعد از هفته 20 بارداری به وجود آید، به این حالت "هیپرتانسیون آبستنی" گفته میشود که پس از بارداری معمولا از بین میرود.

 

وی خاطرنشان کرد: گاهی هیپرتانسیون مزمن یا هیپرتانسیون بارداری به پرهاکلامپسی منتهی میشود. درصورت عدم درمان، پرهاکلامپسی به بروز عوارض جدی و حتی مهلک در مادر و نوزاد منتهی میشود.

 

هاشمیان نایینی گفت: نشانههای خطر پرهاکلامپسی ممکن است به تدریج بروز کرده و یا ناگهانی باشد که غالبا در چند هفته آخر بارداری دیده میشود و با علایمی مثل سردردهای دائمی، تغییرات بینایی شامل تاری دید، حساسیت به نور و از دست دادن بینایی، درد بالای شکم همراه است که معمولا در سمت راست بروز کند.

 

وی در ادامه افزود: افزایش وزن ناگهانی و به طور مشخص بیش از 2.5 کیلوگرم در هفته به علت تورم (خیز) به خصوص در صورت و دستها غالبا با پرهاکلامپسی نیز همراه است.

 

هاشمیان نایینی تاکید کرد: تورم، شناسه قابل قبول و مطمئن پرهاکلامپسی تلقی نمیشود زیرا در بسیاری از بارداریهای طبیعی نیز دیده میشود.

 

این جراح و متخصص زنان گفت: درصورت بروز شناسههای پرهاکلامپسی، خانم باردار باید تحت نظر پزشک قرارگیرد. در این موارد گاهی استراحت در بستر یا بستری شدن در بیمارستان بر اساس صلاحدید پزشک ضرورت دارد.

 

خطر بروز پرهاکلامپسی در گروهی از زنان باردار بیشتر است

 

وی یادآور شد: اگر پیش از بارداری، فشارخون بالا و یا سابقه پرهاکلامپسی وجود داشته باشد و یا خانم باردار چاق بوده و چند قلو باردار باشد، دارای سن کمتر از 20 و یا بیشتر از 40 باشد و یا به بیماریهای دیگری مانند دیابت مبتلا باشد، در معرض خطر بیشتر پرهاکلامپسی است.

 

هاشمیان نایینی گفت: برای پیشگیری از بروز عوارض افزایش فشارخون بارداری بهترین راه مراقبت از جنین آن است که مادر به بهترین وجه ازخود مراقبت کرده، به طور منظم در تمام دوران بارداری باید با پزشک ملاقات کرده، داروها را طبق تجویز استفاده کند.

 

وی با تاکید بر اهمیت استفاده از غذای سالم گفت: باید از مقدار سدیم جیره غذایی کاست و ویتامینهای توصیه شده در بارداری را مصرف کرد.

 

هاشمیان نایینی در پایان تاکید کرد: افزایش وزن در حد سالم و غالبا حدود 11 تا 16 کیلوگرم برای رشد و نمو نوزاد خوب است. در مورد افزایش وزن دوران بارداری نسخهای که برای همه مناسب باشد وجود ندارد. برای تعیین میزان اضافه وزن باید نظر پزشک را خواستار شد.

 

لینک خبر :  خبرگزاری ایسنا

 

 

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی 4861 بازدید 1396/01/22 0 نظر

دیدگاه کاربران

;





;

اطلاعات و دسترسی ها

ساعات کاری مطب  :

شنبه ،دوشنبه و چهارشنبه

3 بعدازظهر تا 9 شب

یکشنبه و سه شنبه

8:30 صبح الی 12 ظهر

شماره تماس مطب

031-46261835

 با ما در شبکه های اجتماعی

 اینستاگرام

 لینکداین

 تویتر

آپارات

 فیس بوک

لینک های مفید

دکتر الهام السادات هاشمیان نائینی - جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی

جستجو در وب سایت

رفتن به بالا

لطفا کمی صبر کنید ...