درد آندومتریوز ومصرف مسکن

درد آندومتریوز با مصرف مسکن برطرف می شود؟

یک جراح و متخصص زنان با تاکید بر اینکه  آندومتریوز با طیفی از علایم همراه است گفت: علائم بیماری ممکن است شامل خستگی، حرکات دردناک روده ای - معده ای و درد پایین کمر به هنگام قاعدگی باشد و اکثر دردهای ناشی از ابتلا به این بیماری با مصرف داروهای مسکن رایج برطرف نمی شود.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه آمارها نشان می دهد، بین 5 تا 15 درصد از زنان در ایران و کشورهای دیگر جهان به این بیماری مبتلا هستند گفت: درد طاقت فرسا و نازایی، دو علامت مهم ابتلا به بیماری اندومتریوز محسوب می شود که می تواند زندگی روزانه افراد را مختل و از لحاظ جسمی و روانی به فرد مبتلا صدمه وارد کند.

وی افزود: بیماری آندومتریوز، از بیماری های شایع در میان زنان محسوب می شود که در صورت ابتلا به آن، بسیاری از سیستم های فیزیولوژیکی بدن درگیر می شود.

هاشمیان نایینی با اشاره به اینکه  آندومتر، داخلی ترین لایه رحم را تشکیل می دهد که بافت آن با شروع سیکل ماهیانه شروع به ریزش کرده و پس از اتمام دوره مجدد رشد می کند؛ یادآور شد: در افراد مبتلا به این بیماری، بافت رحم در نقاط دیگر بدن مانند دیواره خارجی رحم، دیواره روده و حفره لگن ایجاد شده و با آغاز هر سیکل ماهانه و ترشح هورمون ها، شروع به خونریزی می کند.

علل ابتلا به آندومتریوز

این جراح و متخصص زنان گفت: احتمال ابتلا به بیماری آندومتریوز در سن باروری افزایش پیدا می کند و با نزدیک شدن به دوره یائسگی، علائم بیماری کاهش پیدا کرده و در برخی موارد رفع می شود. آمارها نشان می دهد، زنان سفیدپوست با شاخص توده بدن پائین بیش از سایرین در معرض ابتلا به اندومتریوز قرار دارند.

هاشمیان نایینی تاکید کرد: نتایج دقیق و مستندی حاکی از علل اصلی پیدایش بیماری در دست نیست اما بر اساس تحقیقات انجام شده عوامل وراثتی در ابتلا به اندومتریوز نقش مهمی دارد، به طوری که در افرادی که بستگان درجه یک یا 2 آنها به این بیماری دچار هستند، احتمال ابتلا به اندومتریوز به میزان قابل توجهی در فرد افزایش پیدا می کند.

وی افزود: به غیر از عوامل ژنتیکی که از مهمترین دلایل ابتلا به آندومتریوز است، فاکتور ایمونولوژیک از دیگر علل ایجاد کننده بیماری است که به علت اختلال در ایمنی سلول در برخی مبتلایان بیشتر مشاهده می شود. در برخی موارد جهش های سلولی و اختلال در رشد سلول ها در برخی از بافت های بدن در ایجاد بیماری تأثیرگذار است و باعث پیدایش جهش های ژنتیکی در نسوج داخل لگن و پیدایش بافت آندومتر و تهاجم پذیری آن می شود.

علائم بیماری

هاشمیان نایینی گفت: بیماری آندومتریوز ممکن است با شایع ترین علائم مانند درد و نازایی ظاهر شود یا بدون هیچ گونه علامتی به وجود آید. نازایی حدود 30 تا 40 درصد از زنان مبتلا را گرفتار می کند و با پیشرفت بیماری یک مسئله شایع است.

این جراح و متخصص زنان یادآور شد: میزان درد لزوما با وسعت یا اندازه ضایعات در ارتباط نیست. باید به این نکته توجه داشت که علائم بیماری متفاوت و بسته به محل رشد بافت اندومتر، متغیر است.

وی اضافه کرد: درد قاعدگی (کرامپ) پیش از پریود و هنگام آن (اغلب بدتر از کرامپ های قاعدگی طبیعی)، درد به هنگام فعالیت جنسی یا پس از آن ، نازایی و خونریزی شدید است.

این جراح و متخصص زنان گفت: دیگر علائم ممکن است شامل خستگی، حرکات دردناک روده ای - معده ای و درد پایین کمر به هنگام قاعدگی باشد و اکثر دردهای ناشی از ابتلا به این بیماری با مصرف داروهای مسکن رایج برطرف نمی شود.

هاشمیان نایینی در پایان گفت: در برخی موارد، خونریزی از بافت های درگیر با بافت آندومتر مانند روده مشاهده می شود. پیدایش خلط های خونی به دلیل ایجاد بافت اندومتر در ریه نیز از علائم ابتلا به این بیماری است. خونریزی های نامنظم و شدید، مشاهده خون هنگام دفع ادرار یا مدفوع، ابتلا به حالت تهوع، استفراغ یبوست نیز از علائم ابتلا به بیماری اندومتریوز است. بسیاری افراد همراه با این بیماری، اختلالات ایمنی دیگری مانند آلرژی، آسم، اگزما و بیماری های خاص خود ایمن را هم تجربه کردند

لینک خبر : خبرگذاری ایسنا.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی 5153 بازدید 1396/01/27 0 نظر